top of page

ביקור ראשון ב... אנה

אנה היא האיטלקיה האחרת. היא אחרת כי היא לא מחקה אף אחת, לא מסעדה מרומא או מכל מחוז אחר באיטליה ולא מסעדה בתל אביב שמחקה מסעדה מאיטליה. לא סתם קיבלה אנה שם של גברת, המסעדה מצטיירת בעייני רוחי כאישה יפה, אלגנטית, אינטליגנטית, אסתטית, ענוגה, מסתורית ומרתקת, כזאת שמתלבשת בסטייל ללא גרם פרובוקטיביות, מושכת בשקט ובנועם שלה, ללא דרמות והיסטריות. במציאות אנה קיבלה את שמה על שם הציירת אנה טיכו, שבמוזיאון המציג את יצירותיה ופעם היה ביתה, ממוקמת המסעדה. בניגוד גמור לרושם הנשי החזק שעופף את המסעדה, הבעלים והשף הם לגמרי גברים. התחלנו את הביקור עם קוקטייל מעולה וקליל של ג'ין וטוניק עם מלפפון ובזיליקום שהוסיף עוד כייף ונעימות לישיבה במקום.

קוקטייל ג'ין וטוניק באנה הירושלמית

קיבלנו את התפריט. גם התפריט מעוצב בנשיות מנימליסטית ואלגטית, כתוב שחור על לבן, נקי, עדין ועדיין מעוצב בקפדנות, עם המון אויר לנשימה ולובן בעיניים. נכון, זה רק הנראות של התפריט אבל הוא עושה נעים בעין עוד לפני שבחרתי מה לאכול. התפריט בנוי משש מחלקות קטנות: לחם, פתיחים, ראשונות, פסטות, דגים, פיצות, כשבכל מחלקה 3-4 מנות. לא מתפרש, לא גולש, לא מבלבל, מצומצם, מהודק וחדור מטרה. התחלנו עם גרסיני- מקלות אפויים המגיעים עם 3 מטבלים הגולשים זה לזה בצלוחית אחת ויוצרים ציור נוזלי בצבעי דגל איטליה, יוגורט צאן, פסטו ועגבניות. מנת נשנוש, שלא ישעמם חלילה לרגע בפה.

מנת פתיחים. גרסיני באנה האיטלקית

המנה השנייה שנטעמה מתוך הספיישלים גרמה לאפקט ה"וואו" הראשוני. אפקט שנוצר עוד לפני הביס ממראה של אחת המנות היפות שראיתי, ממש כמו ציור מוקפד בבחירת הצבעים והקומפוזיציה, וממשיך בחיבור טעמים שלא יכלתי לדמיין עד כמה הוא עשוי להיות מושלם. גרבלקס שנכבש בסלק, וודקה וגרידת הדרים, דג הסלמון נצבע בסגלגלות מרהיבה, עלעלים של גרגר הנחלים, סלטון של רצועות סלק מבושמות מאניס, קרם פרש מתובל, מעט ביצי דגים, פרוסות צנונית, פלח לימון ובצד הצלחת מוגשת פוקצ'ה מצוינת שהצליחה להיות מעט מיותרת.

אפקט הוואו המשיך במנה שלישית מתוך הראשונות של פרוסות דג ים, שמן זית, זרעי עגבניה, עלי אורגנו טרי ופלפל חריף. כמה נכון המשפט לא פשוט להיות פשוט. כמה מנסים ומסתבכים, או לא עושים את זה מספיק טוב. אז כאן הפשטות והמנימליזם נפלאים, פרוסות הדג - מוסר ים הם השחקן המרכזי, נותנות את הטון במלוא עוצמתן, חומר גרם משובח בטעם ובמרקם. ללא ספק אכלתי המון מנות סשימי והמנה הכה פשוטה הזו היא מהנפלאות.

המשכנו עם מנת ניוקי, ניוקי אנה היא נקראת, כמה פשוט, בלי תחכום, בלי משחקים, בלי שירה, פוזה והתחכמויות שגורמות לך להמתין למנה שלעולם לא תגיע ולאפקט אכזבה. ניוקי, קרם פרש, עגבניות לחות ואספרגוס. המנה יצאה גם עם עלי תרד, היה עובד נפלא עם ובלי. כל כך פשוט שקשה להאמין שהמנה עשויה לרגש והיא מצליחה ובגדול. עוד מנה כובשת גם בנראות וגם בטעם.

עברנו לקינוחים כשאנחנו פוסחים על הפיצות ומשאירים אותן לביקור הבא. שני קינוחים קלאסיים ללא התחכמות, שעשויים לפי הספר בדייקנות מופתית שרק יד של קונדיטור מעולה יכולה לה, טירמיסו ומרנג לימון שמרו על הקו האחיד ששלט מתחילת ארוחה - מנות יפות וטעמים מדוייקים,

מרנג לימון מדוייק. אנה הירושלמית

טירמיסו מדויייק. אנה הירושלמית

לכל אורך הדרך יש תחושה של קלאסיות, קלאסיות במהותה נשענת על מסורת, אנה אומנם קלאסית אבל לא דומה לאף אחת, היא באמת מצליחה להיות אחרת, כמעט דיסוננס קלאסית וחדשנית. תוסיפו לכל המחמאות שחילקתי את העובדה שאנה היא מסעדה כשרה חלבית, לטעמי אנה היא המסעדה הראשונה שבמגבלות הכשר מצליחה להיות מסעדה יצרית וסקסית וליצור עולם ומלואו שלא חסר בו בשר משימוש מושכל בירקות ודגים. מפתיע שזה קורה בירושלים, מפתיע שמדובר במסעדה כשרה, זאת כנראה הארוחה הכי טובה שאכלתי בשנה האחרונה.

אנה

הרב אג"ן 10 | ירושלים

טלפון | 02-543-4144


Recent Posts
bottom of page